Gotama,
initiatorul buddhismului, s-a nascut in nordul Indiei in sec. VII i.Hr. La varsta
de 30 de ani a plecat in cautarea adevarului, pentru el si pentru ceilalti.
Dupa 6 ani de cautari a atins iluminarea fiind astfel supranumit “Cel Luminat”,
“Cel Constient”, “Cel Ce Stie”, un Buddha.
Dupa aceasta experienta,
el si-a petrecut restul vietii incercand sa impartasesca si celorlalti ceea
ce aflase. Unii l-au crezut. Altii nu. Dupa moartea lui, din ce in ce mai multi
oamenii au inceput sa se simta atrasi de invataturile lui si astfel numarul
adeptilor a crescut considerabil.
Aproximativ o treime
din populatia lumii urmeaza in prezent invataturile lui Buddha. Religia budista
este denumita religia pacii pentru ca nu a existat niciodata un razboi budist
si pentru ca nici o persoana, in nici o perioada de timp, nu a fost persecutata
de o grupare, organizatie sau tara budista pe baza credintei sau libertatii
de exprimare a acesteia. Iata in continuare cateva dintre principiile de baza
dupa care se calauzeste religia budista: Fiecare persoana ar trebui sa-si
inteleaga propria minte si viata pe care o traieste. Sistemul numit budist
exista tocmai pentru a te ajuta in acest sens. Incepe chiar acum si infrunta-ti
viata asa cum se prezinta ea, invata sa-ti asumi responsabilitatea pentru
propriile experiente.
Introducere in budism
Acum
2550 de ani, Buddha cel istoric a avut parte de circumstante unice
pentru a-si putea transmite mai departe invataturile. Nascut intr-o
cultura foarte inalta, a fost inconjurat de oameni deosebit de talentati.
Dupa ce a ajuns la iluminare, el si-a impartasit metodele oamenilor,
pentru a le descoperi mintea,
timp de 45 de ani. Din acest motiv, invataturile lui, numite Dharma,
sunt atat de vaste.
"Kangiur", propriile cuvinte ale lui Buddha, consta din 108 volume,
continand 84.000
de invataturi folositoare. Comentariile ulterioare asupra acestor
invataturi, "Tengiur", sunt in numar de 254 de carti, la fel de
voluminoase. Acest lucru face ca sa fie inteleasa propria evaluoarea
finala a vietii sale: "Pot sa mor fericit. Nu am tinut nici o invatatura
doar pentru mine. V-am dat deja tot ceea ce poate sa va ajute." Ultima
sa afirmatie situeaza budismul departe de ceea ce se numeste religie: "Acum
sa nu credeti cuvintelor mele, doar pentru ca un Buddha vi le-a spus,
dar analizati-le bine. Fiti lumina in voi insiva."
Astfel de afirmatii arata abordarea practica a budismului,
care e facut pentru viata reala. Cand oamenii l-au intrebat pe Buddha de
ce si ce anume invata, el a raspuns: "Invat pentru ca voi si toate
fiintele cautati fericirea si incercati sa evitati suferinta. Eu invat
pe oameni "felul in care sunt lucrurile".
Deci ce este budismul? Buddha a folosit el
insusi cea mai buna descriere. In timpul celor 1500 de ani, cat timp
invataturile au existat in India, ele au fost numite Dharma, iar in
ultimii 1000 de ani in Tibet, numele lor era Ciö. Amandoua denumirile
inseamna: "felul in care sunt lucrurile".
Intelegand "felul in care sunt lucrurile",
este cheia oricarei fericiri. Buddha insusi este un invatator, exemplu,
protector si prieten. Ajutorul sau permite fiintelor sa evite suferinta
si sa intre intr-o stare de fericire crescanda, in timp ce ii elibereaza
si ilumineaza pe altii.
Fragmente din "The Way Things Are" - "Felul cum sunt
lucrurile", de
Lama Ole Nydahl,
editura Blue Dolphin 1996.
Cine este Buddha?
Buddha cel istoric s-a nascut aproximativ
570 de ani inainte de Cristos, in nordul Indiei. Ca om tanar, si-a
petrecut sase ani in cautari si meditatie. Apoi si-a recunoscut
adevarata natura a mintii, devenind astfel Buddha - "cel trezit".
Invataturile sale, care fac fiintele sa fie fara teama, bucuroase si
bune, sunt principala religie in multe tari din estul Asiei.
Incepand cu anii '70, viziunea profunda a
budismului si numarul sau vast de metode au inspirat si fascinat un
numar tot mai mare de oameni din culturile vestice. Buddha este vazut ca
o oglinda atemporala a potentialului interior al mintii fiecaruia.
Ce este budismul?
Buddha a dat metode prin intermediul carora,
iluminarea totala poate fi atinsa. El a aratat in mod clar, care
invataturi se refera la adevarul ultim sau conditional. Buddha a aratat
elevilor sai in moduri practice si clare, cum sa isi foloseasca toata
experientele de viata, ca pasi spre iluminare, dand metode care sa
conduca la o profunda si durabila fericire.
El si-a incurajat elevii sa fie sceptici, invatandu-i sa verifice
complet pentru ei insisi, daca invataturile sale erau dogmatice sau cu
adevarat eliberatoare. Metodele de meditatie budiste pot da nastere la o
schimbare interioara, dand posibilitatea ca experientele sa fie
integrate direct spre imbogatirea vietii noastre. Aceste metode
pricepute permit nivelelor constiintei, deja atinse prin meditatie, ca
sa fie ancorate in asa fel incat nu mai poata sa fie pierdute niciodata. Scopul invataturii lui Buddha este realizarea completa
potentialului intrinsec al corpului, vorbirii si constiintei noastre.
Cea mai inalta invatatura, cunoscuta ca Ciag Cen sau Mahamudra - Peceta
Mare, ne permite sa ne deschidem spre experinta non-separarii totale
intre subiect, obiect si actiune.
Ce este Karma?
Karma inseamna cauza si
efect, nu soarta sau destin.
Fiecare dintre noi este raspunzator pentru propria sa viata.
Intelegand acest lucru vom acumula in mod constient acele impresii ale
caror rezultate vor fi
fericirea durabila si evitarea suferintei. In plus, prin metode eficace
ale Caii de Diamant se intareste karma pozitiva inca nemanifestata, iar
cea negativa se purifica.
Ce este meditatia?
In budism, meditatia
inseamna a ramane in mod nefortat in ceea ce este. Aceasta stare se
realizeaza prin calmarea constiintei si concentrare, sau prin utilizarea
energiilor interioare si a unor forme de lumina. Cea mai eficienta
metoda consta in identificarea permanenta cu propria noastra natura de
Buddha, nu numai in cursul meditatiilor propriuzise ci, conform
invataturii Caii de Diamant, si in afara acestora.
Ce este eliberarea si iluminarea?
In procesul de a deveni eliberat, se descopera ca corpul, gandurile si
sentimentele sunt in continua schimbare, intr-un flux continuu. De aceea,
nu exista nici o baza reala a existentei ego-ului sau "sinelui".
Devenind constienti de acest lucru, nu ne mai simtim victime, si cauza
suferintei este deci eliminata. Urmatorul pas este iluminarea. La acest
nivel lumina pura a constiintei lumineaza toate experientele. Nu mai
exista separare intre cel care experimenteaza, lucrul experimentat si
procesul experientei. Constiinta savureaza in fiecare moment calitatile
sale manifestate, e libera in mod spontan si fara efort.
Cum se poate realiza starea fara teama?
Lama Ole Nydahl, cel mai mare invatator
budist occidental ale timpurilor nostri ne sfatuieste pentru realizarea
starii fara teama: "Putem sa scapam de toata teama noastra daca dorim
binele tuturor fiintelor, fiecare zi, intotdeauna si pretutindeni -
necontenit si fara sentimentalism. Daca vedem oameni, sa ne gandim in
acest fel: "sa fie fericiti". Daca vedem ceva frumos, sa ne gandimin in
acest fel: "sa aiba toti din asta". Daca ne gandim asa - si asta va
promit - peste cativa ani toata teama voastra se va evapora. Puteti sa-l
indepartati cu adevarat. Bunavointa fata de ceilalti si dorintele bune
intr-adevar taie in bucati frica. Dar acestea trebuie sa practicam in
mod neclintit: trebuie sa dorim intotdeauna in mod constient fericire
tuturor fiintelor, in acest fel teama se destrama."
Propunerea lui Lama Ole: putem regla punerea acestelor dorinte la semnalul de ora exacta a ceasului de mana, in acest fel ne vom aminti de aceasta intotdeauna.
Propunerea lui Lama Ole: putem regla punerea acestelor dorinte la semnalul de ora exacta a ceasului de mana, in acest fel ne vom aminti de aceasta intotdeauna.
Diferente intre scolile budiste
Buddha a oferit invataturi pentru trei
categorii distincte de oameni. Cei din prima categorie doresc doar sa
evite suferinta. Acestia au primit invataturi despre cauza si efect (Micul
Vehiculul, in sanscrita Hinayana). A doua categorie este alcatuita din
acei care doresc sa ajute pe altii. Lor le-a vorbit despre compasiune si
intelepciune (Marele Vehicul, scr. Mahayana). Oamenilor care aveau
incredere profunda in propria lor natura de Buddha, Buddha li s-a
infatisat in forme de lumina si energie (Calea de Diamant, scr.
Vajrayana), ori le-a transmis viziunea iluminata asupra naturii
constiintei (Mahamudra). Pe Calea de Diamant adoptam o viziune bogata a
lumii, una autoeliberatoare. Gratie practicilor meditative, ni se
dezvolta o imensa bogatie interioara, devenim naturali, de neclintit si,
in final, dobandim forta iluminata a constiintei.
Ce poate oferi invatatura lui Buddha
societatii occidentale?
„Instrumente eficace, care ne conduc spre
experimentarea directa a constiintei” considera Lopon Ceciu Rinpoce,
unul dintre cei mai experimentati maestrii budisti. invatatura lui
Buddha este asemenea diamantul: desi esenta ii este aceeasi, isi schimba
culoarea in functie de cea a ambiantei. Budismul se adapteaza
traditiilor culturale ale diferitelor tari, fara ca esenta sa-i fie
alterata. Invataturile Caii de Diamant au fost pastrate timp de 1500 de
ani in India, apoi pentru 1000 de ani in Tibet.
Viziunea budista precum si metodele sale de
o mare flexibilitate sunt pentru occidentalii contemporani, educati si
independenti, mai potrivite si mai usor de inteles ca oricand.
Transmisia Karma Kagyu
Karma Kagyu este una dintre marile scoli
budiste ale Caii de Diamant. Ea se bazeaza pe transmiterea orala a
invataturilor, accentul cazand pe meditatie, pe realizarea naturii
constiintei. Transmisia Karma Kagyu provine de la Buddha - si atat in
India cat si in Tibet - s-a dovedit a fi o cale eficienta spre iluminare.
In urma cu 1000 de ani mari mahasiddhasi, ca Naropa, Maitripa si yoghini
ilustrii, ca Marpa, Milarepa au transformat-o intr-o scoala laica, la
indemana tuturor. Apoi Gampopa a pus bazele ramurii monahale. De la
inceputul secolului al XII-lea linia neantrerupta a Karmapasilor a
mentinut traditia proaspata si puternica.
In zilele noastre invatatori budisti ca
Kunzig Shamarpa, Lopon Ceciu Rinpoce sau Kempo Ciodrak Rinpoce transmit
in continuare invataturile. Ei sprijina centrele noi din Occident,
oferindu-le ajutor in munca lor.
Karmapa
Gyalwa Karmapa este primul
lama tibetan care s-a incarnat constient. Dupa ce si-a realizat complet
constiinta, s-a manifestat inca din vremea lui Buddha ca Bodhisattva
Compasiunii (Ochi Iubitori, in tibetana Cenrezi). A trait mai multe
vieti ca yoghin in nordul Indiei, dupa care s-a incarnat pe teritoriul
situat la nord de Himalaya, unde a continuat sirul de incarnari pana in
zilele noastre.
Dupa invazia chineza din
1959,
al 16-lea Karmapa
a parasit Tibetul, asigurand astfel dainuirea traditiei Karma Kagyu. Cu
ajutorul discipolilor sai proveniti din Occident el a transmis
invataturile si in aceasta parte a lumii.
Thaye Dordje, al 17-lea Karmapa
a fost ajutat sa fuga din Tibet in primavara anului 1994. In prezent
traieste in India.
Lama Ole Nydahl
Lama Ole Nydahl
impreuna cu sotia sa Hannah, au fost primii discipoli
occidentali ai celui de-al 16-lea Gyalwa Karmapa. Din 1972, dupa trei
ani de practica intensa in Himalaya, Lama Ole invata scopul si metodele
Caii de Diamant in jurul intregii lumi. Prospetimea sa spontana este
rezultatul unei stari accesibile tuturor care pot ramane stabili in
natura primordiala a propriei constiinte - Mahamudra -
Peceta Mare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu